10 Ocak 2013 Perşembe

Evde meyve pestili nasıl yapılır?


Evde meyve pestili nasıl yapılır?

Pestil, Anadolu topraklarında uzun yıllardır çok iyi bilinen ve gayet de sağlıklı bir tatlı. Bizim ülkede, yani Macaristan’da ise ancak yeni yeni keşfediliyor. En azından benim çocukluğumda böyle bir tatlı hiç hatırlamıyorum. Olsaydı unutmazdım!
Oysa şimdilerde Macaristan'daki  pek çok evde meyve kurutma makinesi de var. Benim pestil maceram bir memleket ziyareti sırasında annem sayesinde başladı. Birlikte birçok tarif denedik ve hem biz hem de çocuklar elde ettiğimiz sonucu afiyetle yedik. Sonra eve, yani İstanbul’a döndük. Ve tabii ortalıkta meyve kurutma makinesi yoktu. (Eskiden ekmek makineleri de öyleydi yaaa, Budapeşte’de bol bol ev ekmeği yiyince İstanbul’da sadece anlatması kalırdı, sonra her eve ekmek makinesi girdi, ve şimdi ben şahsen hiç kullanmıyorumJ) Pestilimize geri dönersek: biz de Elvan ile hazırladığımız (daha doğrusu bütün meyveleri Elvan soydu ve dilimledi, bana sadece miksere koyma işi kaldı:-) ilk meyve karışımını fırına koyduk ve heyecanla beklemeye başladık ve bekledik, bekledik, bekledik, akşam oldu yattık, sabah oldu uyandık, pestilimiz hala yumuşaktı! Bu arada bütün çabalarımızı canı gönülden destekleyen eşimin  elektrik faturasının ne kadar geleceğinden hiç haberi yok. Tabii o an bunları düşünmüyorum, sadece sonuç gözümün önünde; annemde yediğimiz pestillerin  tadı ağızımda ve herkese fırından çıkacak pestilin ne kadar muhteşem olacağını anlatıyorum.
Yine akşam olunca artık dayanamadım, fırını kapattım, ilk ‘fırın pestilimi’ çıkardım ve sonuç tabii hayal kırıklığı. Görünüş olarak korkunç olduğunu söyleyebilirim, ama tadı fena değildi. Özellikle eşime ikram ettim, harcadığım elektrik karşılığında telafi edeyim diye. Hiç itiraz etmediği gibi bayıla bayıla yedi!
O günden beri tarifimiz iyice oturdu ve artık rahatlıkla size sunabiliriz.

MALZEMELER
Bir normal tepsi büyüklüğünde olan pestil için
600-700 g meyve karışımı (temizlenmiş, çekirdekleri çıkartılmış)


Meyveleri temizledik (yada bir arkadaşına temizletiyorsun, ki bu çok daha pratik oluyor:) ve miksere koyduk. Homojen olana kadar mikseri çalıştıralım. Şanslı olanlar meyve kurutma makinesinin yapışmaz yüzeyine eşit bir şekilde yerleştirip 1 saat 60 derecede, sonra da 42 derecede 8 saat kurutuyorlar. (yine enzimlere dikkat ederek bu dereceyi ayarlıyoruz)
Benim gibi fırını olanlar ise  tepsiye silikon pişirme altlığı (bu da reklam gibi olacak ama söylemem lazım, Tschibo’dan aldım) koyup üzerine meyve karışımını eşit kalınlıkta olacak şekilde seriyorlar. Ben 45 dereceye ayarlayıp fan çalıştırıyorum ve fırının kapağını bir santim açık bırakıyorum, böylece meyvanın pişme sırasında nemi çıkıyor. 10-12 saat sonra pestilimiz hazır sayılır, ama yine elimizle kuruyup kurumadığını kontrol edelim.

Şimdi sıra kullanabileceğimiz meyvelerde:
kışın da her yerde satın alabildiğimiz meyvelerden en popüler, muz-elma-ayva olabilir. Ama herkes kendi damak zevkine göre bu malzemeler değişebilir.
nar-elma-zencefil
ananas-elma
elma-erik-tarçın
armut-elma
çilek, üzüm, portakal, mandalina, kayısı, şeftali vs.
Bir dahaki sefere de bu pestillerden ne kadar değişik tatlıların hazırlayabileceğimizi  anlatacağız, mesela bir krebe ne dersiniz?

Kaynak:  http://gittarawfood.blogspot.com/2009/12/gyumolcslapok.html

3 yorum:

  1. Sevgili yaramaz teyzecigim, saglikli bir gida olan pestili maalesef ki ne kadar zararli olduklari yakin zamanda ortaya bir suru hastaliklarla cikacak silikon kaliplarla yapmis olmaniza uzuldum:((( onun yerine beyaz temiz bir tulbent benzeri bez kullanmanizi oneririm:-)

    YanıtlaSil
  2. Evet, çok haklısınız, ben de alternativ seçenekler araştyırıyorum, tavsiyeniz için teşekkür ederim, deneyeceğim!

    YanıtlaSil
  3. 12 saatte o fırın kaç tl elektrik yakar hiç hesapladınız mı her şey tamamda bunu anlamıyorum

    YanıtlaSil