10 Ocak 2013 Perşembe

Noel ve beigli

Noel, cevizli ve haşhaşlı beigli


Evet, aslında iki hafta önce kutlamıştık, ama nedense bu tarif biraz yaramaz olduğu için yazmaya elim gitmedi. Evet, un, şeker ve yumurta da içeriyor!
Gelenekleri ve bayramlarımızı Macar ailemizden uzak kutluyoruz ama mesafeleri yaramazlık yaparak telafi edilebiliyoruz. :)

Bayramlar içinde benim en çok önemsediğim hala Noel, çünkü ailemin çocukluğumda bana yaşattıkları çok derin bir iz bıraktı. Bütün aralık ayı boyunca süren heyecan, hazırlıklar, annem ve babam arasındaki gizli konuşmalar, saklanan hediyeler, kardeşimle dolaplarda uzun uzun aradığımız ve sonra annemlere belli etmeden tükettiğimiz Noel ağacı şekerleri (ve tabii şekerlerin azaldığından annemin mutlaka haberi oluyordu, çünkü hep yedekliyordu).
24 Aralık‘ta babamla hep dışarı çıkartılırdık ve o sırada da annem gizli gizli Noel ağacını süslerdi. Büyüdüğümüzde bu işi babamla ve kardeşimle devam ettirdik. Tam hatırlamıyorum kaç yaşıma kadar İsa’nın bütün hediyeleri ve Noel ağacın getirdiğine inandım, ama şimdi kızlarımın saflığını görünce, ben de herhalde 7-8 yaşımdan sonra anlamıştım işlerin farklı yürüdüğünü.. Tabii Macaristan’da bütün yaşıtlarımız Noel mucizelerine inanıyordu, ve kimse bizi tereddüte sürüklememişti. İstanbul’da ve şimdiki çocuklarla bu iş çok daha zor.

Beigli’yi herkes Noel’den yada Paskalya’dan birkaç gün önce hazırlar. Bunun sebebi hem yapımının uzun sürmesi, hem de ertesi gün tadının çok daha güzel olması. Ben de ilk beiglilerimi anneme yardım ederek yapmıştım. Güzel bir tarif bulana kadar bayağı seneler geçti, (bu arada annemin tarifi de güzeldi, ama hamuru piştikten sonra hep çatlıyordu:)

Bu tarifi seneler önce internette buldum ve defterime not ettim. Ondan sonra da hep bu nota göre hazırladım. Şimdi haksızlık olmasın ve kaynağını göstereyim diye internette aradım yine. Aynı tariften birkaç tanesi değişik sayfalarda çıktı, şimdi hangisi orijinal bilemiyorum: sutigyar.hu daha önceydi yada rtlbulvar.hu ?
Tarifi ilk gördüğümde ben de çok şaşırdım, gramajlar çok değişik geldi; ama sonucu görünce uğraşmaya değdi.


Hamurun malzemeleri:
260 g un
1 tutam tuz
130 g tereyağı
26 g pudra şekeri
4 g yaş maya
1 yumurta sarısı
52 g süt

Harcın malzemeleri:
272 g ceviz yada haşhaş
136 g şeker
6 g tarçın
81 g süt
1 poşet şekerli vanilya
1 tane limonun rendelenmiş kabuğu
1 tane portakalın rendelenmiş kabuğu

Isteğe göre harcımıza kuru üzüm, rendelenmiş muskat cevizi yada öğütülmüş kakule ekleyebiliriz.

Dışı için yumurta beyazı ve sarısına ihtiyacımız olacak.



Hazırlanışı:
Bir kabın içinde ilk olarak un, tuz ve şekeri karıştıralım, sonra tereyağını ekleyerek homojen bir karışım ele edene kadar yine iyice karıştıralım.
Başka bir kapta mayayı, sütü, ve yumurta sarısını iyice çırpalım.
Unlu karışımın içine sütlü karışımı ekleyelim ve kulak memesi yumuşaklığında bir hamur hazırlayalım. Dikkat, hamuru fazla yoğurmayalım, homojen olduğunda işi bitirelim. Hamurumuzu ikiye bölelim, ve streç folyo ile kapatıp buzdolabında bir saat dinlendirelim.
Hamur dinlenirken biz harcımızı hazırlayalım. Bir kapta cevizi, tarçını, şekerli vanilyayı, limon ve portakal kabuğunu karıştıralım.
Bir diğer tencerede sütü şekerle beraber kaynatalım, ve cevizli karışımın üstüne dökelim, karıştırıp, bir saat için buzdolabına kaldıralım.
Hamur soğuduktan sonra 210x280 mm büyüklüğünde açalım, hamurların eşit şeklinde kalın olmasına dikkat edelim.
Sonra cevizli yada haşhaşlı harcımızı ikiye bölüp yine 190x260 mm büyüklüğünde iki streç folyo arasında önce elimizle sonra oklava ile açalım. Harcımızın bir tarafından folyoyu çıkartalım, hamurun üstüne yatıralım ve şimdi üst tarafta kalan folyoyu da çıkartalım.
Artık hamurumuzu rulo haline getirebiliriz, yani eşimin çeviriye katkısıyla anlatırsak “lahmacun gibi saralım!” :)
Üstüne kürdanla küçük delikler açalım ki, hamurun içindeki buhar kolay çıksın. Ruloyu tepsiye koyalım ve üstüne ince bir şekilde yumurta sarısını sürüp, kurumasını bekleyelim. Kuruduktan sonra aynısını yumurta beyazıyla tekrarlayalım, ve onun da kurumasını bekleyeli. Bu arada fırını 200 dereceye ayarlayıp, açalım.
Tamamen kuruduktan sonra 15 dakika kadar 200 derecede pişirelim, sonra fırını 190 dereceye ayarlayıp yine 10 dakika pişirmeyi devam edelim. Böylece 25-30 dakika içinde beiglimiz hazır olacak.
Fırından çıkardıktan sonra sabırla soğumasını bekleyelim- ki bu gerçekten hiç kolay değil...- ve dilimleyip servis yapalım.


Paskalya zamanında herkesi bekliyorum :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder